nejmenhej

Träning, hälsa, kost, småbarnskaos...

Veckans träning + lite mattips!

Kategori:Allmänt

Ny vecka och nya tag ja... Inleder denna vecka med två lediga heldagar med barnen. Puhh... Haha, alltså det är såå uttröttande just nu att vara själv med barnen. Knut är i en riktigt krävande period nu (även kallad trotsåldern, haha) och bråkar om ALLT. Otto är ju rätt intensiv som det är redan så denna kombination är lite lätt olidlig just nu, de bråkar och är hysteriskt högljudda 90% av sin vakna tid. Dessa underbara barn... 
 
För att återgå till träning så tänkte jag delge er hur jag tränar varje vecka. Vet att vissa vill veta mer axakt hur jag lägger upp min träning och tänkte att jag kan ju redogöra för det typ varje måndag eller så. Och ja, nu är det måndag. Här har ni en veckans normal träning för mig:
 
Måndag: Ben på gymet + en kortare powerwalk (några kilometer)
Tisdag: 1 mil powerwalk
Onsdag: Armar och axlar på gymet + 8 km cykling
Torsdag: 30 min powerwalk + 1 mil cykling
Fredag: Tränade mage hemma + 30 min powerwalk
Lördag: Rygg + lite ben på gymet + 9 km cykling
Söndag: 50 min powerwalk
 
Nu kanske någon undrar vart vilodagarna finns, men ärligt talat så har jag inga dagar med total vila, jag får nippran då alltså. En powerwalk i skogen på typ 3 km är typ vila för mig. Alltså aktiv vila, kan man säga. Cyklingen ingår i min vardag, jag ser det inte direkt som träning även om det egentligen är det. För vissa kanske mitt schema ser hysteriskt ut, men för mig känns inte det här som något konstigt eller speciellt ansträngande alls. Det är fördelen med att vara i form. En av alla fördelar, vill säga.
 
Jag vill hinna med tre styrkepass per vecka, för att hinna köra igenom hela kroppen. Vad jag sedan gör på de återstående dagarna kan variera väldigt, det blir vad det blir helt enkelt.
 
Här kommer lite bilder från veckan!
 
Nyttigt från frukt- och salladsbaren.
 
Gratäng med blomkål och broccoli (samt ägg, grädde, vitlök och lite kryddor).
 
Kycklingpanna på gång, improviserat recept.
 
Pannbiff, halloumi och blomkåls/broccoli-gratäng.
 
 
Omelett med köttfärs, vitlök och tomat.
 
Äpplen från trädgården i massor!
 
 
 
Och just det, nu pågår ju en stor "fett-debatt" i media (kanske dock har lugnat sig lite nu), och ni som kanske blivit lite skrämda av rubrikerna kanske funderar på detta med hur bra det är att äta mer fett. Då kan jag rekomendera er att läsa vissa debattartiklar, bland att den här på DN om att mättat fett är neutralt för hjärtat och att modern forskning inte kan bevisa något annat. Här finns ytterligare en debattartikel på DN som handlar om att sockret är boven i dramat, INTE fettet. Själv fortsättar jag att äta ganska frikostigt med fett men snålar på snabba kolhydrater!
 
Ha en fin dag!
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: