nejmenhej

Träning, hälsa, kost, småbarnskaos...

Härligt när motivationen är på topp!

Kategori:Allmänt

Ja, nu låter jag väldigt hurtig, jag vet. Men den senaste tiden har jag verkligen känt mig träningsmotiverad. OCH jag känner resultaten i kroppen. Allt blir så mycket enklare när man känner sig stark! När man är ur form kan det ju till och med vara jobbigt att resa sig upp från soffan ibland, nu känner jag snarare att jag hoppar upp utan problem. De senaste dagarna har jag hållt igång från morgon till kväll och varit väldigt aktiv, jag har shoppat, grejat i trädgården, städat, tränat, cyklat osv. Det är så skönt att orka sådant, alltså att orka göra det man vill och behöver göra. Visst är jag helt mör på kvällarna, men det är ändå på ett skönt sätt. 
 
Nu när motivationen är stark så har jag inga problem alls att komma iväg till gymet. Även om det innebär att cykla med två barn i cykelkärran (har ej tillgång till bil när J jobbar) i ösregn ner till stan, lämna barnen på barnpassning och köra ett ganska stressigt pass (typ fullt ös - medvetslös) för att sedan cykla hem igen med två bråkiga ungar där bak i vagnen. De som säger att de inte har tid att träna alls - de tror jag ärligt talat ljuger lite för sig själva. Vem har inte tid att köra ett 20-minters långt (men intensivt) hemmaträningspass några gånger i veckan istället för att sätta sig direkt i soffan framför tv:n? Eller att tex cykla till affären istället för att ta bilen ( ja det går att cykla med kassar på styret och ryggsäcken full med varor)? 
 
Att man är för TRÖTT för att träna är nästan en ännu sämre ursäkt. Ju tröttare och slitnare man är överlag, desto mer har man behov av att träna anser jag. Jag skulle nog vilja säga att ju mer hektiskt livet är, desto mer nytta har man av att vara i form och av att vara stark fysiskt. Då tär varken stressen eller det fysiskt tunga jobbet alls lika mycket på kroppen.
 
De senaste månaderna har jag tränat ungefär 5 gånger i veckan, på ett eller annat sätt. Jag har två små barn, jag jobbar heltid (jag jobbar 75% men det är nomalt vid nattarbete eftersom det påfrestar kroppen mer), jag är vääldigt ofta trött pga nattjobbet och skulle antagligen vara konstant en zombie om jag inte tränade regelbundet. Jag har dessutom problem med ryggen (vilket motiverar mig ännu mer) och idag har jag även mensvärk (ursäkta detaljerna men jag vill ha fram min poäng).  Ändå cyklade jag alltså i ösregn till gymet för att träna rygg/mage/bröst idag. 
 
Ja, nu blev detta en jäkligt hurtigt inlägg och jag kan säkert irritera vissa, men det är inte för att jag vill skryta och visa mig duktig, utan det är för att visa att alla kan och hinner träna om de bara vill, så länge man är frisk. Jag kommer också på mig själv med dåliga ursäkter ibland, men jag har lärt mig genomskåda dem nu. 
 
Det finns SÅ många olika skäl till att man ska träna och hålla sig i form. Det behöver inte alls handla om utseende, utan om allmänt välmående, ork, ett bra immunförsvar (själv har jag inte varit sjuk sedan jag började träna så som jag gör nu, vilket är 4 månader nu. TROTS småbarn som varit sjuka ett antal gånger under denna period), ett bättre humör, mer tålamod, bättre självkänsla, mindre värk i kroppen osv osv... Så kom igen nu, var starkare än dina ursäkter! 
 
Bilder från senaste dagarna:
 
Okej, jag har snöat in på pannkakor i alla dess former! Varvar bananplättar, amerikanska LCHF-pannkakor, proteinpannkakor, ugnspannkaka mm. 
 
 
 
 Mitt senaste projekt: Fixa till trädgården på baksidan. Nu ska det bli mysigare här! Har köpt plattor som jag håller på att göra en gång av på gräsmattan. Mycket arbete, men värt mödan hoppas jag!



Kommentarer

  • Ulrika säger:

    Du är inspirerar, gött med människor med energi. Sen har du rätt, lätt att hitta ursäkter. Börjar man slarva kommer man lätt ur balans.. Nu blir det skärpning här ;)

    Svar: Tack :-) Jag är nog född med någon slags rastlöshet i kroppen, vilket ju underlättar förstås. Men jag tror även att jag har blivit bra på att motivera mig till att träna och röra på mig även de dagar jag egentligen inte känner för det. Men när man väl är ordentligt igång så blir det ju nästan ett beroende istället, den där endorfinkicken man får av ett bra pass! Kör hårt! :-)
    Madde

    2013-05-01 | 21:57:31

Kommentera inlägget här: