nejmenhej

Träning, hälsa, kost, småbarnskaos...

Är du en sådan som hittar på dåliga ursäkter?

Kategori:Allmänt

Ja, när det gäller träning alltså. Funderar du för mycket fram och tillbaka och tillslut kommer fram till att du inte orkar eller att du nog har viktigare saker för dig? Just detta tror jag är ett problem för många, speciellt när man inte har fått in träningen som en del av sitt normala liv och vardag. Några tips när det gäller detta kommer här:
 
1. Påminn dig om VARFÖR du tränar. Alla har olika mål och drömmar. Men kom ihåg varför just du vill få den där träningen avklarad. Är du inte riktigt klar över varför du vill träna - ta dig lite tid och fundera på detta! Gör en lista och sätt på kylen, om du tror att det kan hjälpa dig!
 
2. Handen på hjärtat: Är du inte sjuk eller skadad så har du ingenting att förlora på att träna - däremot har du en heeel del att vinna! Mer ork, mer styrka, mer endorfiner, en vältränad kropp och lite egentid!
 
3. Är din vanligaste ursäkt "Jag har helt enkelt inte tid!", så ska du nog fundera en gång till. Håller den ursäkten i längden? Och vad är egentligen så mycket viktigare än att ta hand om sig själv och må bra? Håller du dig i form så blir allt annat så mycket roligare och lättare. De flesta som säger att de inte har tid har nog bara lite problem med antingen motivationen eller prioriteringarna. Det finns dessutom tidseffektiv träning, kör bara mer intensivt. Kan du inte offra 15-30 min av din dag för att ta hand om dig själv och känna dig nöjd och stolt efteråt?
 
4. Detta har jag ältat en del, men jag ältar det igen: Känn inte efter så jädra noga hur det känns INNAN passet, försök istället ta fram känslan som du kommer ha EFTERÅT. Den känslan är värt en hel del. Och hur ofta har du ångrat dig efteråt? Typ aldrig?
 
5. Bara för att du känner dig svintrött innan träningen behöver det inte alls betyda att det kommer gå kasst att träna. Ofta vaknar kroppen till liv och ibland blir de mest omotiverade passen de allra bästa! Hur man känner sig innan har alltså sällan så mycket att göra med hur själva träningen går. Ibland går det sämre än man trott, men många gånger går det också mycket bättre. Och förresten, vad gör ett sämre pass i det stora hela, du kommer ju ändå känna att det var bättre än att slappa i soffan, eller hur? Allting går upp och ner, det är bara att acceptera. Så är det för alla. I efterhand försöker man fokusera på och minnas alla gånger det faktiskt har gått skitbra!
 
6. Jag tror att vi alla har en inneboende latmask inom oss. Lär dig kontrollera den latmasken och lyssna inte på negativa tankar som kan dyka upp. Man MÅR bra av träning och motion, så är det bara! Ibland kommer man av sig så rejält med träningen att man verkligen måste sparka sig själv i röven för att komma igång igen. Och när man väl är igång så inser man hur underbart det är. Det gäller att komma ihåg det!
 
 
Sådär. Hoppas jag kunde motivera någon där ute som har kommit av sig eller helt enkelt aldrig riktigt kommit igång. Gå in och läs denna text med jämna mellanrum om det behövs. Man behöver som sagt påminna sig OFTA. Det kommer sällan helt av sig själv så man måste lära sig ta lite eget ansvar kring sin hälsa helt enkelt. Själv trodde jag inte att träning var något för mig förrän jag var i 18-årsåldern. Och nu kan jag inte leva utan det. Så det GÅR att ändra sig!
 
 
 
 
 
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: