nejmenhej

Träning, hälsa, kost, småbarnskaos...

Mina kära magövningar!

Kategori:Allmänt

Hinner jag inte iväg till gymet så tränar jag gärna mage hemma. Det är ju faktiskt väldigt lätt att träna mage utan så mycket vikter eller maskiner. Jag klarar mig väldigt bra med en kettlebell, men inte ens det måste man ha. 
 
Jag kör 10-15 upprepningar av varje övning i ett sträck, för att sedan vila några minuter och sedan köra alla tre övningar i rad igen. Sedan avslutar jag med rull-hjulet eller plankan i tre omgångar.
 
Jag börjar med vanliga, korta, crunches (små situps) med en kettlebell på bröstet som jag håller med båda händerna. 
 
Sedan kör jag denna övning där man börjar med benen rakt upp för att sedan sänka dem nedåt i en kontrollerad rörelse med konstant anspänning i hela buken. Ryggen ska vara i samma läge hela tiden, alltså inte börja svanka! Det blir lättare med böjda ben.
 
Tillsist gör jag en form av "russian twist" där jag håller en kettlebell i brösthöjd med båda händerna, en bit ut från kroppen. Benen lite böjda. Sänker bak kroppen en bit så att det blir en lagom ansträngt läge och vrider sedan hela kroppen från sida till sida. Denna övning kan göras både fort och långsamt, men jag brukar köra den ganska långsamt. 
 
När jag har kört dessa övningar i tre omgångar avslutar jag med någon form av mer statisk träning för bålen. Rull-hjulet funkar utmärkt, men har inte kunnat ta kort på detta då det liksom inte funkar att hålla i kameran samtidigt, så jag får fixa detta när jag har hjälp. Annars funkar ju plankan finfint! Vanlig planka eller sidoplanka! Eller både och!
 
 
 
Att köra igenom detta pass tar max 20 min, men kan gå snabbare om man vilar mindre mellan övningarna. De olika övningarna gör att man kör igenom magen/bukens alla muskler och orkar man bara köra detta 1-2 gånger i veckan så kan man hålla magen i fin form! Testa!
 
Jag avslutar med denna, haha!
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: